هیئت امیرالمومنین علیه السلام
مناظره با اهل سنت
پنجشنبه 28 بهمن 1389 :: نویسنده : مجنون علی
سلام .ان شاءالله که حالل همتون خوب باشه.در ضمن تا یادم نرفته این ایام خجسته رو به همه شما تبریک عرض میکنم.کسانی که مطابق فرمان رسول خدا و در نتیجه خداوند فرمان میدهند مسلما کافر هستند.وارد کردن بدعت هم کاری جز مخالفت با دستور پیامبر نیست.در این مطلب به یکی از بدعتهایی که توسط یکی از خلفای غاصب وارد دین شده است رو پاسخ میدهیم.

محدثین و بزرگان اهل سنت در كتب خود بر این مطلب تصریح كرده ‏اند كه:

"در عصر پیامبر گرامی اسلام (ص) سنت الهی بر این بود كه برای نماز جمعه یكبار اذان می‏گفتند و این سنت در زمان خلافت ابوبكر و عمر هم ادامه داشت، ولی وقتی كه عثمان به خلافت رسید دستور داد كه اذان دیگری اضافه شود و این دستور را در تمام بلاد اسلامی اِعمال كردند و این شیوه همین طور باقی ماند.1

برخی از بزرگان اهل سنت در توجیه این كار عثمان می‏گویند: "چون تعداد مردم در زمان عثمان زیاد شده بود، عثمان دستور داد یك اذان دیگر هم در روز جمعه گفته شود".2

مرحوم علامه امینی در كتاب شریف الغدیر در ردّ این توجیه سه دلیل می‏آورند:

1. آنها می‏گویند كثرت مردم باعث شد تا خلیفه سوم دستور بدهد اذان دیگری ندا داده شود. این مطلب درست نیست، زیرا آیا این كثرت مردم پدیده‏ای بود كه ناگهان در هفتمین سال از خلافت عثمان روی داد؟ و یا از همان هنگام كه این شهر، پایتخت مسلمانان گردیده بود؟

2. اگر واقعاً تعداد انبوه مردم باعث دستور عثمان شده بود، پس چرا در بلاد كم جمعیت هم این شیوه را پیش گرفتند؟ و چرا دستور نداد كه این حكم مختص به شهرهای بزرگ است؟ و یا چرا تعداد مؤذنین را زیاد نكرد كه همه آنها همزمان در یك گوشه‏ای از مصلیها اذان بدهند، چنانكه پیامبر همین كار را می‏كرد؟

3. و اگر انبوه جمعیت ملاك برای زیاد كردن اذان بشود (نه مؤذنین) الآن باید تعداد اذان خیلی بیشتر می‏شد، در حالی كه چنین نشده است".3

مرحوم امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله فرموده: «اذان دوم در روز جمعه بدعت و حرام است.» 4

 


[1] . صحیح بخاری، (چاپ بیروت، انتشارات دار الكتب العلمیه)، ج1 ص219، و كتاب الام ابن ادریس شافعی، (چاپ بیروت، انتشارات دار المعرفه)، ج1 ص195، سنن ابی داود ج1 ص 655، باب 225، چاپ اول حمص. صحیح ترمذی ج1 ص68. سنن ابن ماجد ج1 ص 348. سنن نسائی ج3، ص100. سنن بیهقی ج1 ص 429 و ج3 ص 192. تاریخ طبری، ج5، ص68. كامل ابن اثیر ج3، ص48.

[2] . صحیح بخاری، (چاپ بیروت، انتشارات دار الكتب العلمیه)، ج1 ص219، و كتاب الام ابن ادریس شافعی، (چاپ بیروت، انتشارات دار المعرفه)، ج1 ص195، سنن ابی داود ج1 ص 655، باب 225، چاپ اول حمص. صحیح ترمذی ج1 ص68. سنن ابن ماجد ج1 ص 348. سنن نسائی ج3، ص100. سنن بیهقی ج1 ص 429 و ج3 ص 192. تاریخ طبری، ج5، ص68. كامل ابن اثیر ج3، ص48.

[3] . ترجمه الغدیر علامه امینی، ج15، ص206 تا 213.

[4] . تحریر الوسیله امام خمینی (ره) ج1، ص217 (مرحوم مقدس اردبیلی، در مجمع البیان ج2 ص376 فتوا به تحریم داده است).






نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها : بدعت، وارد کردن بدعت به دین،
لینک های مرتبط :
دارالمجانین بروزترین پایگاه دانلود مداحی
جمعه 13 مرداد 1396 06:35 ق.ظ
Just desire to say your article is as astonishing.
The clearness in your publish is simply great and i could think you are an expert
on this subject. Fine with your permission allow me to snatch your feed
to keep updated with forthcoming post. Thanks 1,000,000 and please continue the rewarding work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

عبادت بی ولایت حقه بازیست
اساس مسجدش بتخانه سازیست
چرا سنی نمیخواهد بداند
وضوی بی ولایت آب بازیست
یا علی
مدیر وبلاگ : مجنون علی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
کدام مذهب ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

Google PageRank Checker
فال حافظ
یا حیدر


http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG
ابزاروبلاگ