هیئت امیرالمومنین علیه السلام
مناظره با اهل سنت
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
سلام دوستان.در این مطلب براتون درباره این موجود خبیث (شیطان) آماده کردم که مطمئنا به شمار زیادی از شبهاتی که در ذهن شما است جواب میده.یکی از این شبهات که در ذهن خود من هم بود این بود آیا وقتی شیطان به درک واصل میشود آیا در روی زمین اثری از ظلم وجود دارد یا نه؟که خوشبختانه برطرف شد.




بقیه مطالب در ادامه....
در آیات آمده كه شیطان تا وقت معلوم فرصت داده شده و روایات وقت معلوم را زمانی می‎دانند كه حضرت علی ـ ع ـ رجعت نمایند كه با او می‎جنگند و به یاری رسول اكرم ـ ص ـ او را خواهند كشت پس از مرگ او آیا شرّ از بین می‎رود و اگر از بین برود اعمال نیك صالحان پس از آن چگونه اجر داده خواهد شد چون شرّی وجود ندارد كه آنها بخواهند خود را از آن باز دارند؟ پس اجرشان بی‎معنا می‎شود؟
بنا به ادّله ذیل، تا بشری در كرة خاكی نَفَس می‎كشد، شیطان در كمین اوست تا نَفَس معنویتش را بگیرد.
پس در دنیا روزی پیش نمی‎آید كه انسان باشد امّا شیطان نباشد.




و روایاتی كه از كشته شدن شیطان خبر می‎دهند، متفاوتند، برخی از كشته شدن او توسط پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ سخن می‎گویند. و برخی از قتل او توسط حضرت حجت (عج) و... و دربرابر این روایات بعضی از خبرها از زنده بودنش به اندازة طول عمر بشر در دنیا می‎گویند (فلسفة وجودی) و آراء دانشمندان اسلامی هم تأیید كننده همین قول است. و از این رو بعضی از محققین مثال و ذكر نام كشته شدن شیطان را كنایه از قطع نفوذ وسوسه‎های او دانسته‎اند؛ یعنی روزی می‎رسد كه با ظهور حضرت مهدی (عج) كید و دام‎های شیطان رنگ می‎بازد و جز خستگی و ناامیدی چیزی عاید شیطان نمی‎شود.
و اگر شیطان هم كشته شود، فرزندانی كه از جنس و نسل بشر دارد راه او را با كمك گرفتن از غریزه‎هایی كه در نهاد انسان است ادامه می‎دهند. گفتنی است در روایات از كشته شدن ابلیس خبر می‎دهند نه شیطان و بعید است حتی در فرض شما شیطان‎های دیگر بعد از او بمانند.
هم اكنون به ذكر برخی از روایات وارده و نظر بعضی از مفسران قرآن كریم می‎پردازم تا پاسخ روشن شود.
روایت: وهب بن جمیع می‎گوید: از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ پرسیدم اینكه خداوند به شیطان فرمود: (فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ إِلى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ)[1]، «آری به تو (شیطان) مهلت داده خواهد شد تا روز معین» این وقت معلوم چه زمانی خواهد بود؟ فرمود: «آیا پنداشته‎ای این روز، روز قیامت است؟ خداوند تا روز قائم (عج) به شیطان مهلت داده است. وقتی خداوند او را مبعوث می‎كند حضرت به مسجد كوفه می‎رود. در آن هنگام شیطان در حالی كه با زانوان خود راه می‎رود، (اجازه قیامت می‎دهد) به آنجا می‎آید و می‎گوید:, ای وای بر من از امروز!
حضرت مهدی (عج) پیشانی او را می‎گیرد و گردنش را می‎زند و آن هنگام روز وقت معلوم است كه مهلت شیطان به پایان می‎رسد».[2]
امام صادق ـ علیه السّلام ـ : در روز وقت معلوم رسول خدا او را روی سنگ بیت المقدس سر می‎برد.
ظاهراً منظور از كشتن شیطان این است كه ریشه‎های فساد و عوامل انحراف و ظلم در عصر درخشان حكومت مهدی (عج) نابود می‎گردد، و به جای آن عقل و ایمان حكومت می‎كند؛ یعنی كشته شدن شیطان، همان قطع نفوذ او، و مرگِ تزویر است».[3]
دلیل بر این كه، ریشه‎های فساد و عوامل انحراف نابود می‎گردد، نه مرگ فیزیكی شیطان.
1. در تفسیر نمونه آمده است شیطان، تا پایان جهان و برچیده شدن دوران تكلیف انسان، به حیات خود ادامه می‎دهد و با برچیده شدن تكلیف می‎میرد.[4] و روایتی را از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه پایان عمر شیطان را پایان جهان می‎داند.[5] در این صورت شیطان همچنان زنده است و به وسوسه كردن می‎پردازد.
2. مرحوم علامه طباطبائی (ره) می‎فرماید: «آخرین روز عمر شیطان، آخرین روز عمر بشر است... و بیشتر مفسرین هم این سخن را پذیرفته‎اند.[6]
3. در تفسیر نور به نقل از تفسیر صافی آمده است كه شیطان تا نفخة اول زنده زنده است و سپس می‎میرد.[7]
بنابر آنچه گفته شد مطالب زیر روشن شد.
1. روایتی كه از مرگ شیطان به دستان امام زمان (عج) یا پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و... سخن می‎گوید مرگ فیزیكی شیطان را نمی‎گوید بلكه باید آنرا تأویل (توجیه كرد) برد و گفت منظور از كشته شدن شیطان ناكامی او در وسوسه كردن است یعنی رشد فرهنگی مردم با ظهور حضرت مهدی (عج) به جایی صعود می‎كند كه هر چه شیطان وسوسه كند و كارهای زشت را زینت بدهد، مردم از او پیروی نمی‎كنند و واقعیت را می‎دانند و فریب نمی‎خورند.
2. بر فرص این كه، خود شیطان، توسط امام كشته شود، ‌باز دنیا میدان آزمایش است، زیرا غریزه‎های گوناگون در نهاد بشر وجود دارد[8] و همین غریزه‎ها در برابر نیروهای عقلانی و روحانی افراد قرار می‎گیرند و پیروز این میدان هم كسی است كه از عقل پیروی كند، نه از غریزه‎های كه او را به انحراف دعوت می‎كنند.
3. شیطان یارانی از جنس بشر دارد. زیرا قرآن كریم می‎فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ»[9]. یا اینكه می‎فرماید: «...الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ».[10]
مرحوم علامه طباطبایی (ره) می‎فرماید: این آیه اشاره است به این كه بعضی از مردم در زمره شیطان‎ها هستند.[11]
بنابراین اگر خود شیطان توسط معصومی كشته شود، نسل بشری او باقی خواهند ماند و به وسوسه كردن ادامه خواهند داد و در این فرض هم بشر در بوتة آزمایش است.
4. پرسیده‎اید با نابود شدن شیطان فساد و شر هم تمام می‎شود؟ به طور خلاصه می‎توان گفت: 1ـ در روایت لفظ «ابلیس» آمده است و از كشته شدن او خبر داده است. نه از كشته شدن همة شیطان‎ها، و ابلیس هم اگر كشته شود، شیطان‎های دیگر با تمام توانشان راه او را ادامه می‎دهند و در این صورت هم فساد هست.
2ـ اگر ابلیس و همة شیطان‎ها همه كشته شوند، یاران شیطان كه از نسل انسانند راه آنها را ادامه می‎دهند و با وسوسه و سخنان شیطانی خود تخم شر و فساد می‎كارند و جهان خالی از شر نمی‎شود.
3ـ حتی اگر انسان‎های شیطان شده هم كشته شوند و از ابلیس و شیطان‎های دیگر هم خبری نباشد، غریزه‎های كه در نهاد انسانند او را به انحراف و شر می‎خوانند و باز بشر می‎لغزد و جامعة انسانی از شر خالی نمی‎شود.
شما می‎توانید برای مطالعه بیشتر به كتابهای مجموعه آثار شهید مطهری ج1، بحث عدل الهی و تفسیر نمونه ج 11 و تفاسیر المیزان، نور، ذیل آیه ذكر شده مراجعه فرمائید.
----------------------------------------------
[1] . قرآن كریم، سورة حجر، آیة 38.
[2] . مرحوم مجلسی، بحارالانوار، ج 60، ص 254، عیاشی، تفسیر، ج 2، ص 243؛ اثبات الهداة، ج 3، ص 551؛ تفسیر صافی، ج 1، ص 906، تفسیر برهان، ج 2، ص 343؛ تفسیر المیزان، به نقل از تفسیر قمی، ص 252، ج 12، ص 3.
[3] . رجایی تهرانی، یكصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج)، ص 226، ناشر: انتشارات نبوغ.
[4] . آیت الله مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 11، ص 72.
[5] . ، نور الثقلین، ج 3، ص 13، حدیث 45.
[6] . مرحوم علامه طباطبایی (ره)، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، نشر بنیاد علمی، ج 12، ص 230.
[7]. استاد قرائتی، تفسیر نور، ج 4، ص 26 ـ 25، انتشارات در راه حق، چاپخانه سلمان فارسی.
[8] . آیت الله مكارم شیرازی، تفسیر نمونه،‌ج 6، ص 112، چاپ 26، دارالكتب الاسلامیه.
[9] . انعام، آیه 112.
[10] . سورة ناس، آیة 5ـ6.
[11] . مرحوم علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج 20، ص 395، چاپ جامعه مدرسین.





نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها : شیطان، نکاتی درباره شیطان،
لینک های مرتبط :
دارالمجانین بروزترین پایگاه دانلود مداحی
جمعه 13 مرداد 1396 06:06 ق.ظ
hello!,I love your writing so much! proportion we be in contact more approximately your post
on AOL? I require a specialist on this house to unravel my problem.
May be that is you! Taking a look forward to peer you.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 11:15 ب.ظ
Hey there just wanted to give you a quick heads up.
The text in your content seem to be running off the screen in Internet
explorer. I'm not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility
but I thought I'd post to let you know. The layout look
great though! Hope you get the issue resolved soon.
Cheers
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

عبادت بی ولایت حقه بازیست
اساس مسجدش بتخانه سازیست
چرا سنی نمیخواهد بداند
وضوی بی ولایت آب بازیست
یا علی
مدیر وبلاگ : مجنون علی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
کدام مذهب ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

Google PageRank Checker
فال حافظ
یا حیدر


http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG
ابزاروبلاگ