هیئت امیرالمومنین علیه السلام
مناظره با اهل سنت

با سلام خدمت شما.در این بخش ادامه اون مطالب قبلی رو براتون گذاشتم.التماس دعا

برای خواندن مقاله به ادامه بروید...

قسمت دوم:

مبحث دوم . آرزوی پیروزی و یاری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف

گفتار یکم . فرازها
1. اللّهم اِنّا نَرغبُ اِلیکَ فی دَولةٍ کریمةٍ تُعزُّ بهَا الاِسلامَ و أهلَهُ و تُذِلُّ بها النِّفاقَ و أهلَهُ و تَجعلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ الی طاعَتکَ و القادَةِ اِلی سبیلکَ و تَرزُقُنا بها کِرامَةَ الدُّنیا و الآخِرةِ ؛
خدایا ما از تو امید اشتیاق داریم که آن دولت با کرامتِ امام زمان را به ظهور آوری و اسلام و اهلش را به وسیله ی آن عزت بخشی و نفاق و اهل آن را خوار گردانی و ما را در دولت حق ، اهل دعوت به طاعتت و از پیشوایان راه هدایت قرار دهی و به واسطه آن به ما کرامت دنیا و آخرت عطا فرمایی.27
2. و اجعلنی اللّهمَّ مِن أنصارِهِ و أعوانِهِ و أتباعِهِ و شیعَتِهِ و أرِنی فی آلِ محمّدٍ عَلَیهمُ السّلامُ ما یَأمُلُون و فی عَدوِّهِم ما یَحذرونَ اِلهِ الحقِّ آمین؛
پروردگارا ،مرا از یاران و یاوران و رهروان و شیعیان آن حضرت قرار ده و آن چه خاندان محمد صلی الله علیه و آله و سلم آرزومندند و آن چه درباره دشمنانت امید دارند به چشم من همه را آشکار گردان ، ای خدای حق ، دعایم را مستجاب کن.28
3. اللّهمَّ کَما جَعلتَ قَلبی بِذِکرهِ مَعموراً فَاجعل سِلاحی بِنُصرَتِهِ مشهوراً ؛
خدایا ، چنان که قلب مرا به یاد او آباد ساختی ، سلاح مرا برای یاری آن حضرت از نیام برآور.29
4. وأعِنّا علی تأدِیَةِ حُقوقِهِ الیهِ و الاِجتهادِ فی طاعَتِهِ واجتنابِ معصیتِهِ ... ؛
خدایا ؛ ما را بر ادای حقوق حضرتش و کوشش در طاعتش و دوری از عصیانش یاری فرما.30
5. اللّهم فَثَبِّتنی علی دینِکَ و استَعمِلنی بطاعَتِکَ و لیِّن قَلبی لولیِّ أمرِکَ و عافِنی مِمّا امتَحَنتَ بِهِ خَلقکَ و ثَبِّتنی علی طاعَتِه ولیِّ أمرِک الّذی سَترتَهُ عَن خلقِکَ و بِأذنِکَ غابَ عَن بریَّتکَ و أمرکَ ینتظرُ و أنتَ العالِمُ غیرُ المعلِّم بالوَقتِ الّذی فیهِ صلاحُ أمرِ ولیّکَ فی الاذنِ لَهُ بِاظهارِ أمرِهِ و کشفِ سِترِهِ فصَبَرنا علی ذلک حتّی لا اُحبَّ تعجیلَ ما أخَّرت ولا تأخیرَ ما عجَّلتَ و لا کَشفَ ما سَتَرتَ و لا البَحثَ عَمّا کتَمتَ و لا اُنازِعُکَ فی تدبیرکَ و لا أقول لِمَ و کَیفَ و ما بالُ ؛
خدایا ، مرا بر دین خودت ثابت قدم بردار و به کار اطاعتت مشغول ساز و قلبم را برای ولی امرت مطیع ساز و عافیت و حسن عاقبت در آن چه آفریدگانت را به امتحان آن آزمودی مرا به کرمت عطا فرما و به طاعت ولی امرت ثابت قدم بدار ؛ آن ولی امری که از چشم پنهان داشته ای و به اذن تو غایب از مردم گردیده و در ظهور و قیامش منتظر فرمان توست و تو ای خدا ، به ذات خود بی تعلیم ، دانایی که چه هنگامی مصلحت در اذن به ظهور اوست و پرده از حال او برداشتن چه وقت صلاح عالم است . پس ای خدا ، مرا صبر و شکیبایی ده در امر عیبت آن حضرت که آن چه تو تأخیرش خواهی ، من تعجیل آن نخواهم و آن چه تو تعجیل خواهی من تأخیرش نطلبم و آن چه تو مستور می داری کشف آن نخواهم و آن چه مرا به کتمان فرمودی بحث در آن نکنم و در تدبیر امور جهان با تو نزاع نکنم و هرگز چون وچرا نکنم.31
6. واجعلنا یا ربِّ مِن أعوانِهِ و مُقَوِّیَةِ سُلطانِهِ و المُؤتمرینَ لِأمرِهِ و الرّاضینَ بِفِعلِهِ و المُسَلِّمینَ لِأحکامِهِ و مِمَّن لا حاجَةَ بِهِ إلی التّقیَّةِ مِن خلقِکَ ...؛
ای خدا ما را از یاران او و نیروی سلطنتش و فرمانبران حکمش و خشنود از کارهایش و تسلیم فرمان های او قرار ده و از آن بندگانت که در راه حضرت به تقیه نیازمند نیستند قرار بده .32
7. اللّهمَّ اجعلنی مِن انصارِهِ و الذّابّینَ عنهُ و المُمتَثِلینَ لِأوامِرهِ و نواهیهِ فی أیّامِهِ و المُستشهدینَ بَینَ یَدیهِ ؛
خدایا ، مرا از یاوران و مدافعان حضرت و مطیع فرمان ها و نهی های او در روزگارش قرار ده و مارا طالبان شهادت در محضر او قرار ده .33
8. الّهمَّ صلِّ علیهِ و علی آبائِهِ و اجعلنا مِن صحیِهِ و اُسمرتِهِ و ابعثنا فی کَرَّتِهِ ، حتّی تکونَ فی زمانِهِ مِن أعوانِهِ ، اللّهمَّ أدرِک بِنا قیامُهُ و أشهِدنا أیّامُهُ و صلِّ علیهِ و علیهِ السّلامُ و اردُد اِلَینا سلامَهُ و رحمَتُه اللهِ و برکاتُهُ ؛
خدایا ، بر ولی خودت و پدرانش درود فرست و ما را از یاران و نزدیکان او قرار ده و ما را در زمان ظهورش برانگیزان تا در زمان او از یارانش باشیم . خدایا ، ما را شایسته درک قیامش قرار ده و ما را شاهد بر روزگارش ساز و بر او درود و سلام فرست و سلام او را به ما بازگردان ، هم چنین رحمت خدا و برکاتش را .34
گفتار دوم. اشاره ها
1. آرزوی حضور در دولت کریمه ی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف و درک ایام قیام او .
2. دعا برای یافتن افتخار دعوت به سوی اطاعت خدا و هدایت مردم به راه او در محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشّریف .
3. دعا برای توفیق نصرت و یاری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف و قیام در حضور او با آمادگی کامل و شهادت در راه او .
4. دعا برای ادای حقوق امام زمان علیه السلام و کوشش در راه اطاعت او .
5. دعا برای صبر در راه خدا در ظهور ، فرج و غیبت.
6. دعا برای تسلیم فرمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف بودن و در راه تبلیغ نام او تقیّه کردن .
7. دعا برای حسن عاقبت و عافیت در امتحان های سخت دوران غیبت
گفتار سوم . مستندات
آرزوی نصرت و یاری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف و آماده بودن برای فداکاری در راه او در زمان غیبت کبری ، یکی از تکالیف شیعه می باشد که در پاره ای از روایت ها ذکر شده است.
1. امام صادق علیه السلام فرمود :
لَیعِدّنَّ اَحَدُکم لخروجِ القائم علیه السلام و لَو سَهماً فاِنَّ اللهَ تعالی اِذا عَلِمَ ذلکَ مِن نیّتِهِ رَجوتُ لِأن نُنسِیَّ فی عُمرهِ ؛
هر یک از شما برای خروج قائم علیه السلام سلاحی مهیا کند ، گر چه یک تیر باشد که خدای تعالی هرگاه بداند که کسی چنین نیتی دارد امیدوارم عمرش را طولانی کند.35
2. امام هادی علیه السلام می فرماید: اگر نبودند کسانی از عالمان که پس از غیبت قائم شما عجل الله تعالی فرجه الشّریف به او دعوت کنند ، بر او دلالت نمایند ، از دین او با نشانه های خدا دفاع کنند ، و بندگان ضعیف خدا را از دام های ابلیس و سرکشان او رها سازند و از شبکه های ناصبیان خلاص نمایند ، هیچ کس نمی ماند مگر این که از دین خدا بر می گشت ؛ ولی اینان هستند که زمام دل های شیعیان ضعیف را به دست می گیرند ، هم چنان که ناخدایِ کشتی ، سکانِ آن را در دست دارد . آنان برترین کسان نزد خدای عزو جل اند.36
3. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : خدای عزّ و جل به هیچ دوست خود که جانش را به اطاعت و خیرخواهی امامش به زحمت انداخته نظر نیفکند ، مگر این که او در رفیق اعلی با ما باشد.37
4. امام صادق علیه السلام فرمود : اگر دوران زندگی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف را دریابم ، در تمام مدت زندگانی ام او را خدمت خواهم کرد.38
5. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک نماید در حالی که در زمان غیبت ، پیش از قیامش ، به امامت او معتقد باشد و با دوستانش دوستی کند و دشمنانش را دشمن بدارد . چنین کسی است از رفیقان من و مورد دوستی من و گرامی ترین امت نزد من در روز قیامت خواهد بود .39
6. شخصی به نام مهزم اسدی به امام صادق علیه السلام عرض می کند : خداوند ، مرا فدای تو سازد . این امر کی خواهد شد که بر ما طولانی گشت ؟ فرمود : آرزومندان به آرزوی شان نرسیدند و شتابزدگان هلاک گشتند و تسلیم شدگان نجات یافتند و به سوی ما باز خواهید گشت .40
7. امام صادق علیه السلام می فرمود : مباد تغییر یابید . همانا به خدا سوگند ، مدتی از روزگارتان غایب خواهد گشت و یادش خاموش خواهد ماند ، تا این که گفته می شود : مرده ، هلاک شده ، به کدام وادی رفته ؟ و البته دیدگان مؤمنین بر او گریان خواهد شد .41
8. امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند رحمت کند بنده ای که ما را نزد مردم محبوب نماید و ما را در معرض دشمنی و کینه توزی آنان قرار ندهد . همانا به خدا سوگند ، اگر سخنان زیبای ما را برای مردم روایت می کردند به سبب آن عزیزتر می شدند و هیچ کس نمی توانست بر آنان وصله ای بچسباند ، ولی یکی از آنان کلمه ای را می شنود ، پس ده تا از پیش خود بر آن می افزاید.42
مبحث سوم. شِکوه از درون غیبت
در بخشی از دعاها و زیارت های خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف ، راز و نیازهایی در شکایت از دوران سخت غیبت مطرح شده که به نوعی آمادگی برای حضور و ظهور و قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف است .
گفتار یکم . فرازها

1. الهی عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخِفاءُ و انکشَفَ الغِطاءُ و انقطَعَ الرَّجاءُ و ضاقَتِ الارضُ و مُنِعتِ السّماءُ و أنتَ المُستعانُ و اِلَیکَ المشتکی و عَلیکَ المُعوَّلُ فی الشِّدَّةِ و الرَّخاءُ ؛

خدایا ، بلا و مصایب ما بزرگ شد و بیچارگی ما بسی روشن و پرده از روی کار برداشته شد و امید ما ناامید شد و زمین با همه پهناوری بر ما تنگ آمد و آسمان رحمتش را از ما منع کرد و تنها تویی یاور و معین ما و مرجع شکایت ها و یگانه اعتماد ما در هر سختی و آسانی .43

2. اللّهمّش اِنّا نَشکو اِلیکَ فَقدَ نبیّنا صلواتُکَ علیهِ و آلِهِ و غَیبَةَ وَلیّنا و کَثرَةَ عَدوِّنا و قلَّةَ عَدَدِنا و شدَّدَةَ الفِتَنِ بناو تظاهُرَ الزّمانِ علینا ؛

خدایا، به درگاه تو شکایت می کنیم از فقدان پیامبرت که دورد تو بر او و آلش باد و از غیبت امام ما و بسیاری دشمن ما و کمی عدد ما و فتنه های سخت بر ما و غلبه محیط روزگار بر ما.44

3. اللّهمَّ طالَ الانتِظارُ و شَمِتَ مِنّا الفُجّارُ و صَعُبَ عَلَینا الاِنتصارُ ؛

پروردگارا ، انتظار ما طولانی شد و مردم فاسق فاجر بر ما شماتت کردند و بر ما یاری کردن یکدیگر مشکل شد.45

4. عزیزٌ علیَّ اَن آَرَی الخَلقَ و لاتُری و لا أسمَعَ لَکَ حسیساً و لا نَجوی عزیزٌ علیَّ اَن تُحیطَ بِکَ دونیِ البَلوی و لا یَنالُکَ مِنّی ضجیجٌ و لاشَکوی ... عزیزٌ علیَّ اَن اُجابَ دونَکَ و اُناغی ، عزیزٌ علیَّ اَن أبکیکَ و یخذُ لکَ الوَری ، عزیزٌ علیَّ اَن یَجریَ عَلَیکَ دونَهم ماجَری ؛

بر من سخت است که مردم را ببینم و تو را نبینم و هیچ از تو صدایی حتی آهسته هم به گوش من نرسد . بسیار سخت است بر من به واسطه ی فراق تو نزدیک بودن رنج و نرسیدن ناله زار من به حضرتت ... سخت است بر من که پاسخ از غیر تو یابم و سخت است بر من که بگریم از هجران تو و خلق تو را واگذارند و به یاد تو نباشند. سخت است بر من که بر تو جریانی غیر از جریان دیگران پیش آید.46

5. اللّهمَّ أنتَ کاشِفُ الکَربِ و البلوی ، و اِلیکَ نشکُو فقدَ نبیّنا ، و غَیبَةَ امامِنا و ابنِ بِنتَ نبیّنا ؛

خدایا ، تو از بین برنده گرفتاری ها و بلاها هستی ، و به سوی تو شکایت می کنیم از نبودن پیامبران و غیبت امام ماو فرزند دختر پیامبرمان.47

6. اللّهمَّ اِنّا نشکو فَقد نبیّنا و غَیبَةً ولیّنا و شِدَّةَ الزَّمانِ عَلینا و وُقُوعَ الفِتَن و تَظاهُرَ الأعداءِ ، و کثرةَ عدُوِّنا و قِلَّةَ عَدَدِنا ؛

خدایا ، ما به تو شکایت می آوریم از نبودن پیامبرمان و غیبت ولیمان و سختی دوران ووقوع فتنه ها و غلبه دشمنان و زیادی دشمنانمان و کمی تعداد ما.48

گفتار دوم . اشاره ها

عبارات ذکر شده شکایت شیعه است از دردهای دوران فراق و غیبت که در آن ها از حساس ترین رنج ها سخن به میان آمده است :
1. محرومیت شیعه از حضور در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف در این دوران .
2. شکایت از زیادیِ دشمنان و کمیِ یاران و هجوم فتنه ها بر شیعه .
3. طولانی شدن دوران انتظار و شماتت دشمن از محرومیت شیعه .
4. سختی دوری از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف دیدن دیگران و محروم بودن از دیدار حضرت .
5. احساس تنهایی و غربت در گریه برای فراق و این که مردم حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف را رها کرده اند .
6. احساس تنگی زمین و منع رحمت الهی و بزرگی بلاها و مصیبت ها و ناامیدی شیعه

گفتار سوم. مستندات

1. امام باقر علیه السلام می فرماید:

لا یُظهَرُ المهدی اِلّا علی خَوفٍ شدیدٍ ... و اختلافٍ شدیدٍ بَینَ النّاس ِو تَشتّتٍ فی دینهِم ، و تَغیُّرٍ فی حالِهِم حتّی یَتمنّی المُتَمَنّیِ المَوتَ صباحاً و مساءً مِن عِظَمِ ما یَری مِن کَلبِ النّاس واکلِ بعضِهِم بعضاً فَخُرُوجه عَمّ اِذا خَرَج یکونُ عِند الیأس و القُنُوطِ مِن أن یُری فَرَجاً فیا طُوبی لِمن أدرکَهُ و کانَ مِن أنصارِهِ ، و الویلُ کلُّ الویلُ لِمَن خالَفَهُ و خالَفَ أمرَهُ ... ؛

مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف آشکار نمی شود مگر پس از ترس شدید ... و اختلاف شدید بین مردم و اختلاف در دین شان ، و دگرگونی در احوال شان تا جایی که آرزوی مرگ می کند صبح و شام از بزرگی آن چه از هاری مردم و خوردن شان یکدیگر را می بیینند . قیام او زمانی است که مردم ناامید و مأیوس از دیدن فرج باشند . پس خوشا به حال کسی که او را درک کند و از یارانش باشد و وای بر کسی که مخالف او و فرمان او باشد.49

2. امام حسین علیه السلام می فرماید:

لا یکوُنُ الاَمرُ الّذی تنتظِروُنَ حتّی یَبرأَ بعضُکُم مِن بعضٍ ، و یتفلُ بَعضُکُم فی وُجُوهٍ ، فَیَشهَدُ بعضُکُم علی بعضٍ بالکفرِ و یَلعَنُ بعضُکُم بَعضاً ، ( فَقُلتُ لَهُ مافی ذلکَ الزّمانُ مِن خَیرٍ ؟ فقَالَ الحُسَینُ علیه السلام: ) اَلخیرُ کلُّهُ فی ذلکَ الزَّمانُ یقُومُ قائمُنا و یَدفَعُ ذلک کلُّهُ؛

آن چیزی که شما منتظر آن هستید به انجام نخواهد رسید تا جایی که بعضی از شما از بعضی دوری جویند و بعضی از شما به صورت دیگران آب دهان بیندازند ، بعضی از شما علیه بعضی شهادت کفر بدهند و عده ای ، دیگران را لعنت کنند. ( راوی پرسید: آیا در آن زمان خیری وجود دارد ؟ امام فرمود: ) تمام خیر در آن زمان است ؛ زیرا قائم ما بپا می خیزد و همه این گرفتاری ها را از بین می برد.50

3. امام موسی کاظم علیه السلام می فرماید:

اِذا فُقِدَ الخامِسُ مِن وُلدِ السّابِعِ مِن الأَئِمَّةِ فَالله اللهُ فی أدیانِکم فَاِنَّهُ لابُدَّ لِصاحِبِ هذا الاَمرِ مِن غَیبةٍ یَغیبُها حتّی یَرجعَ عَن هذا الاَمرِ مَن کانَ یَقُولُ بِهِ : یا بُنَیَّ اِنّما هِیَ مِحنَةٌ مِنَ اللهِ اِمتَحَن بِها خَلقَهُ ؛

آن گاه که پنجمین نفر از فرزندِ هفتمین امام پنهان شود ، برای خدا مواظب دینتان باشید ؛ زیرا به ناچار صاحب این امر دوران غیبت طولانی دارد و حتی کسی معتقد که معتقد به اوست بر می گردد. ای فرزندم ، این آزمایشی از جانب خداست که مردم را به وسیله آن امتحان می کند.51

4. امام صادق علیه السلام می فرماید :

اَما وَاللهِ لَیَغیبَنَّ اِمامُکُم سنیناً مِن دَهرِکُم ... وَ لَأدمَعَنَّ عَلَیهِ عُیُنُ المؤمِنینَ ؛

آگاه باشید به خدا قسم امام شما سال های طولانی از روزگارتان غایب خواهد شد ... و بر او چشم های مؤمنان اشک خواهند ریخت.52

5. امام رضا علیه السلام در بخشی از یک روایت می فرماید:

یَحزُنُ لِفَقدِهِ أهلُ الارضِ و السَّماء. کَم مِن مؤمنٍ و مؤمِنَةٍ مُتأسِّفٍ مُتَلَهِّفٍ حیرانٍ حَزینٍ لِفَقدِهِ ؛

در پنهانی او اهل زمین و آسمان محزون اند . چه بسیار مردان و زنان مؤمنی که متأسف ، غم ناک و حیران و محزون از فقدان اویند.53

مبحث چهارم . انتظار

یکی از تکالیف اساسی و مهم دوران غیبت ، انتظار فرج و قیام و حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف است که به عناوین مختلف در دعاها و زیارت های مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف مطرح شده است :
گفتار یکم . فرازها

1. وأنَتَظِرُ ظُهُورَکَ و ظُهورَ الحَقِّ علی یَدیکَ ؛

و من منتظر ظهور تو و ظهور حق به دست تو هستم .54

2. اللّهمَّ طالَ الانتِظارُ و شَمِتَ مِنّا الفُجّارُ و صَعبَ عَلَینا الاِنتصارُ ؛

پروردگارا ، انتظار ما طولانی شد و مردم فاجر بر ما شماتت کردند و بر ما یاری کردن یکدیگر مشکل شد .55

3. أینَ المُنتظِرُ لِاِقامةِ الأمتِ و العِوَجِ ، أینَ المُرتَجی لِاِزالةِ الجَورِ و العُدوانِ ؛

کجاست آن مصلحی که برای راست نمودن اختلافات و کج روی ها مورد انتظار ماست ؟ کجاست آن امامی که برای نابودی ظلم و تجاوز مورد امید ماست؟56

4. اللّهمَّ و لا تَسلُبَنا الیَقینَ لِطُولِ الاَمَدِ فی غَیبَتِهِ و انقِطاعِ خَبَرِهِ عَنّا و لا تُنسِنا ذِکرَهُ و انتِظارَهُ و الایمانَ بِهِ و قُوّةَ الیقینِ فی ظُهُورِهِ و الدُّعاءَ لَهُ و الصّلوةَ عَلَیهِ ؛

پروردگارا ، یقین ما را به سبب طولانی شدن غیبتش و قطع شدن خبر او از ما سلب نکن و یاد او و انتظار ظهور او وایمان به او و قدرت یقین بر ظهورش و دعا برای او و صلوات بر حضرت را از یاد ما مبر.57

5. فَلَو تَطاوَلَت الدُّهُورُ و تَمادَت الأعمارُ ، لَم أزدَر فیکَ اِلّا یقیناً و لَکَ اِلّا و عَلَیکَ الّا مُتِّکِلاً و مُعتمداً و لِظُهُورِکَ اِلّا مُتَوقِّعاً و مُنتظراً ؛

اگر روزگاران طولانی شد و گردن ها به انتظار دراز ماند ، در تو جز یقین اضافه نمی شود و جز محبت به تو و توکل و اعتماد به تو چیزی نصیب ما نمی شود و جز توقع و انتظار ظهور تو اضافه نخواهد شد .58

گفتار دوم. اشاره ها

1. توجه به تکلیف بزرگ انتظار و دعا برای ادامه این افتخار و تکلیف.
2. طول زمان ما را از این انتظار و افتخار دور نمی کند.
3. انتظار مصلح عجل الله تعالی فرجه الشّریف انتظار ظهور حق و انتظار حاکمیت و تحقق عدالت واقعی و همه ارزش های الهی است.
گفتار سوم. مستندات
1.قرآن مجید ، سوره سجده ، آیه های 28 تا 30 می فرماید:

( و یَقولُونَ مَتی هذا الفَتحُ اِن کُنتُم صادقینَ. قُل یَومَ الفَتح لا یَنفَعُ الّذینَ کَفروُا ایمانُهُم و لا هُم یُنظرونَ. فَاَعرِض عَنهم و انتَظِر اِنَّهم مُنتَظِرونَ )؛

می گویند : اگر راست می گویید . این فتح و پیروزی کی خواهد آمد بگو : روز پیروزی ، ایمان نفعی برای کافران نخواهد داشت ، و آن ها مهلت داده نمی شوند . پس از آن ها روی برگردان و منتظر باش که آن ها هم منتظرند .

در تفسیر این آیه ، امام صادق علیه السلام فرمود : روز پیروزی روزی است که دنیا به روی حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشّریف گشوده می شود . کسی که پیش از آن هنگام مؤمن نبوده است و بعد از این فتح یقین کند ، ایمانش نفعی به حالش نخواهد داشت ؛ ولی هر که پیش از آن ایمان داشته و منتظر ظهورش بوده است ، ایمانش برایش سودمند خواهد بود . خدا مقام و شأنش را نزد امام قائم علیه السلام بزرگ خواهد ساخت و روز رستاخیز بهشتش را برایش زینت خواهد کرد و آتشش را از وی دور خواهد فرمود . این است پاداش دوستان و اهل ولایت امیرالمؤمنین و ذریه طاهرین آن حضرت .59
2. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:

اَفضَلُ أعمالِ اُمّتی اِنتِظارُ الفَرَج مِنَ اللهَ عَزَّ و جلَّ ؛

برترین رفتار امت من انتظار فرج خاندان محمد صلی الله علیه و آله و سلم از خدای بزرگوار است.60

3. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود :

مَن ماتَ مِنکُم و هُوَ مَنتَظِرٌ لِهذا المرِ کَمَن هُوَ مَعَ القائِم فی فُسطاطِهِ ... لا ، بَل کَمَن قارَعَ مَعَهُ بِسَیفِهِ ... ؛

کسی که بمیرد در حالی که منتظر ظهور امام زمان علیه السلام باشد ، مانند کسی است که با امام قائم و در خیمه او باشد ... بلکه مانند کسی است که به همراه امام با شمشیر بجنگد.61

4. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:

اِنتَظِروُا الفَرَجَ و لا تَیأسُوا مِن رَوحِ اللهِ ، فَاِنَّ احَبَّ الاَعمالِ اِلَی اللهِ عزَّ و جَلَّ اِنتظارُ الفَرَجِ مادامَ عَلَیهِ العَبدُ المؤمِنَ ؛

منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید زیرا محبوب ترین اعمال نزد خداوند بزرگ انتظار فرج است ، تا آن گاه که بنده مؤمن در انتظار است.62

5. امام صادق علیه السلام می فرماید:

مَن سَرَّهُ اَن یکونَ مِن أصحابِ القائم فَلیَنتظِر ولیَعمَل بِالوَرَع و مَحاسِنِ الاخلاقِ و هو مُنتَظرٌ ، فاِن ماتَ و قامَ القائمُ بَعدَهُ کانَ لَهُ مِنَ الاجرِ مثلَ اَجرِ مَن اَدرَکَهُ ، فَجِدُّوا و انتَظِروا هَنیئاً لَکُم ایَّتُها العُصابَةُ المَرحومَةُ ؛

کسی که دوست دارد از اصحاب قائم باشد باید منتظر باشد و به تقوی و خوش اخلاقی عمل کند در حالی که منتظر است . اگر بمیرد و امام زمان علیه السلام پس از او قیام کند ، اجر او مانند پاداش کسی است که امام را حضوری درک کرده باشد . پس کوشش کنید و منتظر باشید . این انتظار بر شما گوارا باد ای گروه به هم پیوسته و مورد رحمت خدا.63

6. امام صادق علیه السلام فرمود :

فَتَوقَّعُوا الفَرَجَ صَباحاً ومَساءً ؛

صبح و شام منتظر فرج امام زمان علیه السلام باشید.64

7. امام سجاد علیه السلام به ابو خالد کابلی می فرماید :

اِنَّ أهلَ زمانَ غیبَتِهِ ، القائلینَ بامامَتِهِ و المُنتَظِرینَ لِظُهورهِ أفضَلُ مِن اهلِ کلِّ زمانٍ ، لِأنَّ اللهَ تبارکَ و تعالی أعطاهُم مِنَ العُقوُلِ و الاِفهامِ ما صارَت بِهِ الغَیبَةُ عندَهم بِمَنزلَةِ المُشاهَدَةِ و جَعَلَهُم فی ذلکَ الزَّمانِ بِمَنزلَةِ المُجاهدینَ بینَ یَدَی رسولِ اللهِ بالسَّیفِ اولئِکَ المُخلَصوُنَ حقّاً و شیعَتُنا صِدقاً و الدُّعاةُ إلی دینَ اللهَ عزَّ و جَلَّ سِرّاً و جَهراً ؛

به درستی که اهل زمان غیبت امام زمان علیه السلام که قایل به امامت آن حضرت و منتظر ظهور او هستند از اهل هر زمانی بالاترند ؛ زیرا خدا عقل و فهمی را به آن ها عطا فرموده که غیبت نزد آن ها مانند حضور است ، و خدا آن ها را در آن زمان به مانند مجاهدین با شمشیر در حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار داده است . آن ها مخلصین حقیقی و شیعیان صادق ما و دعوت کنندگان به دین خدا در پنهان و آشکارند.65

مفهوم انتظار

انتظار یعنی این که انسان پیوسته چشم به راه روزی باشد که هدف نهایی خدا برآورده شود و انسان ها از زندگی عادلانه کامل ، تحت رهبری و زعامت امام معصوم حضرت حجة بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشّریف برخوردار شوند . انتظار دوران آماده باش کامل ، تحت فرماندهی امامی که بنا بر مصالحی در دوران غیبت به سر می برده است . انتظار ، نه در تاریکی نشستن ، بلکه آماده سازی برای صبح روشن است .
امام خمینی رحمه الله در تببین مفهوم انتظار چنین فرمود : از غیبت صغری تاکنون که هزار و چند سال می گذرد و ممکن است صدها هزار سال دیگر بگذرد ومصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورد ، در طول این مدت مدید احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود؟ ... اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آن ها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است.66

ویژگی های منتظر

انسان منتظر سه ویژگی مهم دارد:
الف. باور: انسان منتظر ایمان دارد که هدف خدا اصلاح بشر و اجرای عدالت جهانی است . او ایمان به رهبری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف در قیام موعود و در دوران حکومت واحد جهانی دارد.
ب. آمادگی درونی : انسان منتظر استعداد و آمادگی برای پیدایش عدالت دارد و خود را آماده هر نوع فداکاری و ایثار و دعوت در راه آن می کند . او ، آمادگی کامل برای شروع قیام و فرمان ولی زمان و تحقق عدالت دارد.
ج. رفتار: انسان منتظر انسانی است که همه گاه و همه جا پای بندی خویش را به احکام الهی به اثبات می رساند و هرگز از فرمان های خداو امام زمانش سرپیچی نمی کند.67

نتیجه

1. کسی که در انتظار مصلح عجل الله تعالی فرجه الشّریف است ، سعی می کند در دوران آماده باش کامل ، خود و جامعه و جهان را شایسته درک حضور امام کند و محیط خویش را آماده ظهور نماید. چه این که گفته اند : منتظران مصلح عجل الله تعالی فرجه الشّریف خود باید صالح باشند. این امر تحقق پیدا نخواهد کرد در سایه تلاش های بی وقفه و سخت و مبارزه طولانی با فساد و تباهی .
2. برخی باوری نادرست از انتظار دارند و فکر می کنند انتظار یعنی سستی ، تنبلی و کار را به دوش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف سپردن و عدم مبارزه یا هر گونه فساد و تباهی . در حالی که در سراسر روایات مربوط به انتظار ، به آمادگی ، سازندگی ، تقوی ، مبارزه با باطل ، شناخت واقعی و متخلق به اخلاق امام شدن دعوت شده است.
3. امید به آینده روشن با عنایت به رهبری انسانی معصوم ، آینده ای که بدون دروغ و فریب عدالت واقعی را نوید می دهد ، آینده ای که تمام زوایای دینی و دنیوی آن مشخص و روشن است ، آینده ای نورانی ، با صفا و به دور از هر ظلم و ستم و بی عدالتی ، ثمره باور به انتظار است.
4. این نوع بینش زیبا و حماسی به انتظار باعث شده است که شیعه در طول تاریخ با هر نوع حکومت ضد اسلامی و ضد علوی سر ناسازگاری داشته باشد ؛ زیراآن چه در بینش شیعه و نقش جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف ، به معنیِ اعتراض به هر حکومت ضد این آرمان می باشد .
5. انتظار ظهور مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف ، انتظار تحقق وعده ها و آرمان های پیامبران و اولیا در طول تاریخ و آرمانی حقیقی و محکم و استوار در برابر وعده های پوچ و تبلیغات بی اساس طرف داران تک قطبی شدن جهان به رهبری استکبار جهانی است ؛ چون مبنای این آرزو ، اراده الهی ، رهبریِ معصوم ، آمادگی جهانی بر ضد هر چه ستم و تباهی و بازگرداندن انسان به هویت انسانی و الهی خویش است.

پی نوشت ها :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- قمی، [شیخ ] عباس ( گردآوری )، مفاتیح الجنان ، زیارت آل یاسین ،ص864.
2- همان ، زیارت آل یاسین ، ص864.
3- همان ، دعا پس از زیارت آل یاسین ، ص866.
4- همان ، زیارت سرداب مقدس ، ص872.
5- همان ، دعای عهد ، ص892.
6- همان ، اعمال روز جمعه ، ص892.
7- المجلسی ، [ العلامة] محمد باقر ، بحارالانوار ، ج89 ، ص251.
8- قیومی ، اصفهانی ، جواد ( گردآوری ) ، صحیفة المهدی ، دعای امام عصر در درود بر پیامبر و خاندانش ، ص32.
9- قمی ، [ شیخ ] عباس ( گردآوری ) ، مفاتیح الجنان ، اعمال شب 23 ماه رمضان ، ص417.
10- الطالعی ، عبدالحسین ، ربیع الانام فی ادعیة خیر الانام ، دعای هر صبح و شام از امام صادق ، ص77.
11- همان ، دعای بعد از هر نماز واجب ، ص120.
12- همان ، دعای بعد از نماز جعفر طیار ، ص186.
13- همان ، دعای زمان خارج شدن برای نماز عید فطر ، ص229.
14- همان ، دعای روز بسیت و پنجم ذی قعده ( دحو الارض) ، ص240.
15- همان ، از دعاهای روز عرفه ، ص243.
16- همان ، دعای سلام الله الکامل ، ص269.
17- همان ، زیارت اول سرداب مقدس ، ص365.
18- همان ، ص370.
19- همان ، زیارت دوم سرداب مقدس ، ص376.
20- موسوی اصفهانی ، محمد تقی ، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم ، ج1 ، ص347.
21- همان ، ص348.
22- الصدوق ، [ الشیخ] محمد بن بابویه القمی ، کمال الدین و تمام النعمة فی اثبات الغیبة و کشف الحیرة ، ج2 ، ص384.
23- سوره ی شوری ، آیه ی 23 : بگو من هیچ پاداشی بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتنِ نزدیکانم ( اهل بیتم ).
24- موسوی اصفهانی ، محمد تقی ، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم ، ج1 ، ص421.
25- المجلسی ، [ العلامة ] محمد باقر ، بحار الانوار ، ج52 ، ص129.
26- الطبرسی النوری ، [ میرزا] حسن ، نجم الثاقب ، ص579.
27- قمی ، [ شیخ ] عباس (گردآوری ) ، مفاتیح الجنان ، دعای افتتاح ، ص327.
28- همان ، دعا بعد از زیارت آل یاسین ، ص867.
29- همان ، زیارت سرداب مقدس ، ص872.
30- همان ، دعای ندبه ، ص888.
31- همان ، دعا در غیبت امام زمان علیه السلام ، ص969.
32- الطالعی ، عبدالحسین ، ربیع الانام فی ادعیة خیر الانام ، دعای تجدید بیعت صاحب الزمان بعد از هر نماز ، ص122.
33- همان ، دعا در غیبت امام زمان علیه السلام ، ص121.
34- همان ، دعای روز 25 ذی حجه ( دحوالارض ) ، ص240.
35- النعمانی ، محمد بن ابراهیم ، الغیبة ، ص173.
36- موسوی اصفهانی ، محمد تقی ، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم ، ج2 ، ص394.
37- الکلینی ، [ ثقة الاسلام ] محمد بن یعقوب ( ابوجعفر) ، اصول کافی ، ج2 .
38- موسوی اصفهانی ، محمد تقی ، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم ، ج2 ، ص309.
39- الصدوق ، [ الشیخ ] محمد بن علی بن بابویه القمی ، کمال الدین و تمام النعمة فی اثبات الغیبة و کشف الحیرة ، ص286.
40- موسوی اصفهانی ، محمد تقی ، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم ، ج2 ، ص274.
41- النعمانی ، محمد بن ابراهیم الغیبة ، ص77.
42- موسوی اصفهانی ، محمد تقی ، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم، ج2 ، ص205.
43- قمی ، [ شیخ ] عباس ( گردآوری ) ، مفاتیح الجنان ، دعای فرج حضرت ، ص221.
44- همان ، دعای افتتاح ، ص327.
45- همان ، زیارت سرداب مقدس ، ص872.
46- همان ، دعای ندبه ، ص885.
47- الطالعی ، عبدالحسین ، ربیع الانام فی ادعیة خیر الانام ، زیارت اول سرداب مقدس ، ص369.
48- همان ،دعای امام باقر علیه السلام در قنوت ، ص91.
49- صافی گلپایگانی ، [ آیت الله ] لطف الله ، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، ص434.
50- همان ، ص426.
51- الطوسی ، [ الشیخ ] ابی جعفر محمد بن الحسن ، الغیبة ، ص337.
52- الصدوق ، [ الشیخ ] محمد بن علی بن بابویه القمی ، کمال الدین و تمام النعمة فی اثبات الغیبة و کشف الحیرة ، باب 33.
53- النعمانی ، محمد بن ابراهیم ، الغیبة ، ص180.
54- قمی ،[ شیخ ] عباس (گردآوری) ، مفاتیح الجنان ، زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه ، ص121.
55- همان ، زیارت سرداب مقدس ، ص872.
56- همان ، دعای ندبه ، ص883.
57- همان ، دعا در غیبت امام زمان علیه السلام ، ص970.
58- الطالعی ، عبدالحسین ، ربیع الانام فی ادعیة خیر الانام ، ص375.
59- بحرانی ، سید هاشم ، سیمای حضرت مهدی در قرآن ، ص307.
60- الصدوق ، [ الشیخ] محمد بن علی بن بابویه القمی ، کمال الدین و تمام النعمة فی اثبات الغیبة و کشف الحیرة ، ص644.
61- النعمانی ، محمد بن ابراهیم ، الغیبة ، ص200.
62- جمعی از نویسندگان ، خصال یاوران مهدی ، ص616.
63- النعمانی ، محمد بن ابراهیم ، الغیبة ، ص200.
64- الصدوق ، [ الشیخ ] محمد بن علی بن بابویه القمی ، کمال الدین و تمام النعمة فی اثبات الغیبة و کشف الحیرة ، ص646.
65- همان ، ص320.
66- سید روح الله ، امام خمینی ، ولایت فقیه ، ص30 و 31.
67- برگرفته از : تاریخ غیبت کبری ، صدر ، [ آیت الله ] سید محمد.
کتاب جلوه محبوب ، اسماعیل
http://www.imamalmahdi.com/ با تشکر از سایت بزرگ




نوع مطلب : امام زمان شناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دارالمجانین بروزترین پایگاه دانلود مداحی


درباره وبلاگ

عبادت بی ولایت حقه بازیست
اساس مسجدش بتخانه سازیست
چرا سنی نمیخواهد بداند
وضوی بی ولایت آب بازیست
یا علی
مدیر وبلاگ : مجنون علی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
کدام مذهب ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

Google PageRank Checker
فال حافظ
یا حیدر


http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG
ابزاروبلاگ

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic