هیئت امیرالمومنین علیه السلام
مناظره با اهل سنت
دوشنبه 30 آبان 1390 :: نویسنده : مجنون علی
ویژه نامه دوم ؛ حاتم بخشی حضرت عل(ع) در نماز

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (55)

ولىّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانى خواهند بود كه نماز به پا داشته و به فقرا در حال ركوع زكات مى‏دهند (به اتفاق مفسّران مراد على علیه السّلام است). (55) مائده

 

شأن نزول

آیه ولایت: در مورد نزول این آیه از «عبد اللّه بن عباس» نقل شده كه: روزى در كنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پیامبر صلّى اللّه علیه و آله حدیث نقل مى‏كرد، ناگهان مردى كه عمامه‏اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیك آمد و هر مرتبه كه ابن عباس از پیغمبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله حدیث نقل مى‏كرد او نیز با جمله «قال رسول اللّه» حدیث دیگرى از پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نقل مى‏نمود.

ابن عباس او را قسم داد تا خود را معرفى كند، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم! هر كس مرا نمى‏شناسد بداند من أبو ذر غفارى هستم با این گوشهاى خودم از رسولخدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم، و اگر دروغ مى‏گویم هر دو گوشم كر باد، و با چشمان خود این جریان را دیدم و اگر دروغ مى‏گویم هر دو چشمم كور باد، كه پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: علىّ قائد البررة و قاتل الكفرة منصور من نصره مخذول من خذله «على علیه السّلام پیشواى نیكان است، و كشنده كافران، هر كس او را یارى كند، خدا یاریش خواهد كرد، و هر كس دست از یاریش بردارد، خدا دست از یارى او برخواهد داشت».

سپس أبو ذر اضافه كرد: اى مردم! روزى از روزها با رسولخدا صلّى اللّه علیه و آله در مسجد نماز مى‏خواندم، سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى كمك كرد، ولى كسى چیزى به او نداد، او دست خود را به آسمان بلند كرد و گفت: خدایا تو شاهد باش كه من در مسجد رسول تو تقاضاى كمك كردم ولى كسى جواب مساعد به من نداد، در همین حال على علیه السّلام كه در حال ركوع بود با انگشت كوچك دست راست خود اشاره كرد. سائل نزدیك آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد، پیامبر صلّى اللّه علیه و آله كه در حال نماز بود جریان را مشاهده كرد، هنگامى كه از نماز فارغ شد، سر به سوى آسمان بلند كرد و چنین گفت: «خداوندا! برادرم موسى از تو تقاضا كرد كه روح او را وسیع گردانى و كارها را بر او آسان سازى و گره از زبان او بگشایى تا مردم گفتارش را درك كنند، و نیز موسى درخواست كرد هارون را كه برادرش بود وزیر و یاورش قرار دهى و بوسیله او نیرویش را زیاد كنى و در كارهایش شریك سازى.

خداوندا! من محمد پیامبر و برگزیده توام، سینه مرا گشاده كن و كارها را بر من آسان ساز، از خاندانم على علیه السّلام را وزیر من گردان تا بوسیله او، پشتم قوى و محكم گردد».

أبو ذر مى‏گوید: هنوز دعاى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله پایان نیافته بود كه جبرئیل نازل شد و به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله گفت: بخوان! پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: چه بخوانم؟ گفت: بخوان انّما ولیّكم اللّه و رسوله و الّذین آمنوا ...

تفسیر:

این آیه با كلمه «انّما» كه در لغت عرب به معنى انحصار مى‏آید شروع شده و مى‏گوید: «ولىّ و سرپرست و متصرف در امور شما سه كس است: خدا و پیامبر و كسانى كه ایمان آورده‏اند، و نماز را برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند» (إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ).

منظور از «ولىّ» در آیه فوق ولایت به معنى، سرپرستى و تصرف و رهبرى مادى و معنوى است. بخصوص این كه این ولایت در ردیف ولایت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و ولایت خدا قرار گرفته و هر سه با یك جمله ادا شده است.

و به این ترتیب، آیه از آیاتى است كه به عنوان یك نصّ قرآنى دلالت بر ولایت و امامت على علیه السّلام مى‏كند.

برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 528


شهادت و گواهی اهل سنت دربیش از50 منبع به اینكه آیه ولایت (انما ولیكم الله)در شان علی نازل شده!!!

 

در منابع اهل تسنن، روایات زیادی دلالت میكند براینكه این آیه (انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزكاة و هم راكعون).

 در شان علی (علیه‏السلام‏) نازل شده كه در بعضی از آنها اشاره به مساله بخشیدن انگشتر در حال ركوع نیز شده و در بعضی نشده، و تنها به نزول آیه در باره علی (علیه‏السلام‏) قناعت گردیده است.

این روایت را جابر بن عبد الله انصاری ، ابو ذر غفاری، ابن عباس و عمار یاسر و عبد الله بن سلام و سلمة بن كهیل و انس بن مالك و عتبة بن حكیم و عبد الله ابی و عبد الله بن غالب نقل كرده‏اند. 

و علاوه بر افراد فوق از خود علی (علیه‏السلام‏) نیز این روایت در كتب اهل تسنن نقل شده است.

جالب اینكه در كتاب غایة المرام تعداد 24 حدیث در این باره از طرق اهل تسنن و 19 حدیث از طرق شیعه نقل كرده است.

كتابهای معروفی كه این حدیث در آن نقل شده از 30 كتاب تجاوز می‏كند كه همه از منابع اهل تسنن است، از جمله:

1- محب الدین طبری در ذخائر العقبی صفحه 88؛ 2- علامه قاضی شوكانی در تفسیر فتح القدیر جلد دوم صفحه 50 ؛3- در جامع الاصول جلد نهم صفحه 478 ؛4- در اسباب النزول واحدی صفحه 148 ؛5- در لباب النقول سیوطی صفحه 90 ؛6- در تذكره سبط بن جوزی صفحه 18 ؛

7- در نور الابصار شبلنجی صفحه 105 ؛8- در تفسیر طبری صفحه 165 ؛9- در كتاب الكافی الشاف ابن حجر عسقلانی صفحه 56 ؛

10- در مفاتیح الغیب رازی جلد سوم صفحه 431 ؛11- در تفسیر در المنصور جلد 2 صفحه 393 ؛12- در كتاب كنز العمال جلد 6 صفحه 391 ؛

 13- مسند ابن مردویه و مسند ابن الشیخ 14- صحیح نسائی 15- كتاب الجمع بین الصحاح السته ، این احادیث آمده است.

با اینحال چگونه می‏توان اینهمه احادیث را نادیده گرفت، در حالی كه در شان نزول آیات دیگر به یك یا دو روایت قناعت می‏ كنند، اما گویا تعصب اجازه نمی‏دهد كه اینهمه روایات و اینهمه گواهی دانشمندان در باره شان نزول آیه فوق مورد توجه قرار گیرد .

و اگر بنا شود در تفسیر آیه‏ای از قرآن این همه روایات نادیده گرفته شود ما باید در تفسیر آیات قرآنی اصولا به هیچ روایتی توجه نكنیم، زیرا در باره شان نزول كمتر آیه‏ای از آیات قرآن اینهمه روایت وارد شده است!!!.

علاوه بر منابع فوق36 منبع دیگر هم در ذیل آورده ایم كه میتونید احادیثی درباره این موضوع پیدا كنید:

1- مولی علی قوشچی در شرح تجرید ؛ 2-امام ابواسحق در تفسیر کشف البیان؛ 3. جارالله زمخشری در ص 422 جلد اول کشاف؛ 4- محمد بن یوسف گنجی شافعی در کفایة الطالب.؛ 5- ابوالحسن رمانی در تفسیرخود؛ 6 -ابن هوازن نیشابوری در تفسیر؛ 7- ابن سعدون قرطبی در ص 221 جلد ششم تفسیر؛ 8- نسفی حافظ در ص 496 تفسیر (در حاشیه تفسیر خازن بغدادی)؛ 9- فاضل نیشابوری در ص 461 جلد اول غرائب القرآن؛ 10. محب الدین طبری در ص 227 جلد دوم ریاض النضرة.

؛ 11- حافظ ابوبکر جصاص در ص 542 تفسیر احکام القرآن؛ 12- حافظ ابوبکر شیرازی در فیما نزل من القرآن فی امیرالمومنین؛ 13- ابویوسف شیخ عبدالسلام قزوینی در تفسیر کبیرش؛ 14- قاضی بیضاوی در ص 345 جلد اول انوار التنزیل؛ 15- جلال الدین سیوطی در ص 293 جلد دوم درالمنثور؛ 16- سید محمد مومن شبلنجی در ص 77 نورالابصار ؛ 17- سید محمود آلوسی در ص 329 جلد دوم تفسیر؛ 18- حافظ ابن ابی شیبه کوفی در تفسیر 19- ابوالبرکات در ص 496 جلد اول تفسیر خود؛ 20- حافظ بغوی در معالم التنزیل؛ 21. ابن مغازلی فقیه شافعی در مناقب 22- محمد بن طلحه شافعی در ص 31 مطالب السئول؛ 23- ابن ابی الحدید در ص 275 جلد سیم شرح نهج البالاغه؛ 24- خازن علاء الدین بغدادی در ص 496 جلد اول تفسیر؛ 25- سلیمان حنفی در ص 212 ینابیع المودة. 26- حافظ ابوبکر بیهقی در کتاب مصنف؛ 27- رزین عبدری در جمع بین الصحاح الستة؛ 28- ابن عساکر دمشقی در تاریخ شام؛ 29- سبط ابن جوزی در ص 9 تذکره؛ 30- قاضی عضدایجی در ص 276 مواقف؛ 31- سیدشریف جرجانی در شرح مواقف؛ 32- ابن صباغ مالکی در ص 123 فصول المهمه؛ 33. حافظ ابوسعد سمعانی در فضائل الصحابه؛ 34- ابوجعفر اسکافی در نقض العثمانیه؛ 35- طبرانی در اوسط؛ 36- ابن مغازلی فقیه شافعی در مناقب؛

 

خلاصه این مساله بقدری روشن و آشكار بوده كه حسان بن ثابت شاعر معروف عصر پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) مضمون روایت 

فوقرا در اشعار خود كه در باره علی (علیه‏السلام‏) سروده چنین آورده است: فانت الذی اعطیت اذ كنت راكعا زكاتا فدتك النفس یا خیر راكع فانزل فیك الله خیر ولایة و بینها فی محكمات الشرایع

یعنی: تو بودی كه در حال ركوع زكات بخشیدی، جان بفدای تو باد ای بهترین ركوع كنندگان. و به دنبال آن خداوند بهترین ولایت را درباره تو نازل كرد و در ضمن قرآن مجید آنرا ثبت نمود.

طبق تحقیقات این حقیركه كامل هم نیست اهل سنت در52 منبع(كتاب غایه المرام +36+15=52) به اینكه ایه ولایت (انما ولیكم الله و...)در شان امیرالمونین علیه السلام نازل شده گواهی و شهادت داده اند. كه ممكن بیش از این تعداد هم باشه.
99





نوع مطلب :
برچسب ها : بخشیدن، بخشیدن انگشتر، حاتم بخشی، حاتم بخشی حضرت علی(ع)، حاتم بخشی حضرت علی(ع) در نماز،
لینک های مرتبط :
دارالمجانین بروزترین پایگاه دانلود مداحی
سه شنبه 17 مرداد 1396 01:01 ب.ظ
Good blog you have here.. It's difficult to find high quality writing like yours nowadays.
I honestly appreciate individuals like you! Take care!!
جمعه 13 مرداد 1396 06:43 ق.ظ
I read this paragraph completely concerning the difference of most
recent and previous technologies, it's awesome
article.
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 07:31 ق.ظ
Right here is the perfect webpage for anyone who really wants to understand this topic.
You know so much its almost hard to argue with you (not
that I really would want to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a subject which has been discussed for ages.
Excellent stuff, just great!
شنبه 2 اردیبهشت 1396 09:07 ب.ظ
Touche. Sound arguments. Keep up the great work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

عبادت بی ولایت حقه بازیست
اساس مسجدش بتخانه سازیست
چرا سنی نمیخواهد بداند
وضوی بی ولایت آب بازیست
یا علی
مدیر وبلاگ : مجنون علی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
کدام مذهب ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

Google PageRank Checker
فال حافظ
یا حیدر


http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG
ابزاروبلاگ

                    
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو