تبلیغات
هیئت امیرالمومنین علیه السلام - سخن احمد بن حنبل در فضیلت معاویه بن ابوسفیان!!
هیئت امیرالمومنین علیه السلام
مناظره با اهل سنت
سخن احمد بن حنبل در فضیلت معاویه بن ابوسفیان!!


در این مطلب به مقایسه و سخن جناب احمد بن حنبل نسبت به دو نفر از یک نسب یعنی بنی امیه اشاره کنم. یعنی معاویه بن ابوسفیان و عمر بن عبدالعزیز

از جناب احمد بن حنبل سوال شد که به نظر شما عمر بن عبدالعزیز بالاتر است یا معاویه که احمد بن حنبل چنین جواب داد

وسئل الإمام أحمد بن حنبل رضی الله عنه أیما أفضل معاویة أو عمر بن عبد العزیز ؟ فقال : لغبار لحق بأنف جواد معاویة بین یدی رسول الله خیرٌ من عمر بن عبد العزیز

شذارت الذهب ج۱ص
۶۵

ادامه متن در ادامه مطلب

از جناب احمد بن حنبل سوال شد که به نظر شما عمر بن عبدالعزیز بالاتر است یا معاویه که احمد بن حنبل چنین جواب داد

وسئل الإمام أحمد بن حنبل رضی الله عنه أیما أفضل معاویة أو عمر بن عبد العزیز ؟ فقال : لغبار لحق بأنف جواد معاویة بین یدی رسول الله خیرٌ من عمر بن عبد العزیز

شذارت الذهب ج۱ص۶۵

از احمد بن حنبل پرسیدند که کدام یک بالاترند؟ معاویه یا عمر بن عبدالعزیز؟

احمد بن حنبل پاسخ داد که:

همانا گرد و خاک بینی اسب معاویه در همراهی رسول الله در غزوه بالاتر و با ارزش تر از عمر بن عبدالعزیز می باشد

بررسی ادعای جناب احمد بن حنبل:

الف: معاویه بن ابوسفیان در ماجرای فتح مکه مسلمان شده است. اینکه گرد و غبار بینی اسب جناب معاویه در همراهی رسول الله در غزوه به چه معناست؟

یعنی اصل این قضیه یعنی ملازمت معاویه در غزوات رسول الله کلا وجود نداشته است

ب: برخی از مذمت های معاویه بر اساس روایات و تاریخ

پیامبر و لعن سه نفر

پیامبر در مکانی نشسته بودند. مردی شتر سوار از آنجا عبور کرد در حالی که پیش روی او شخصی شترش را هدایت می کرد و پشت سرش فرد سومی قرار داشت که شترش را به حرکت وا میداشت. رسول خدا فرمود: خداوند پیشرو، راننده و سوار را لعن کند.

این سه نفر:

پیشرو عتبه بن ابوسفیان

راننده معاویه بن ابوسفیان

سواره ابوسفیان

بودند.

مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۱ – ص ۱۱۳- دار الکتب العلمیة

أن النبی صلى الله علیه وسلم کان جالسا فمر رجل على بعیر وبین یدیه قائد وخلفه سائق فقال لعن الله القائد والسائق والراکب . رواه البزار ورجالة ثقات

دوستان توجه کردید که این حدیث طبق نظر علمای اهل سنت هم از رجال ثقه بهره می برد.

جالب اینجاست قسمتی از این روایت نیز سانسور شده است و فقط در روایت مورد نظر : نفر سوم که یزید باشد لعن شده است

مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۱ – ص ۱۱۳- دار الکتب العلمیة

عن المهاجر بن قنفذ قال رأى رسول الله صلى الله علیه وسلم ثلاثة على بعیر فقال الثالث ملعون . رواه الطبرانی فی الکبیر ورجاله ثقات

المعجم الکبیر – الطبرانی – ج ۲۰ – ص ۳۳۰- دار إحیاء التراث العربی

کنز العمال – المتقی الهندی – ج ۹ – ص ۶۶- موسسه الرساله

معاویه و سب علی بن ابیطالب

مسلم نیشابوری در صحیح خود این روایت را نقل می‌کند :

عامر بن سعد بن ابى وقّاص ، از پدرش روایت کرده است که در یکى از روزها ، معاویة بن ابى سفیان به سعد دستور داد [تا به حضرت على بن ابیطالب علیه السّلام ناسزا بگوید! «سعد» از دستور او سرپیچى کرد ] .

معاویه ، از وى پرسید : به چه سبب على را آماج ناسزا و دشنامت قرار نمی دهی ؟ سعد گفت : بخاطر آن که سه فضیلت از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در شأن على علیه السّلام شنیده ام که با توجه به آن ها، هیچگاه به سبّ و دشنام آن حضرت ، اقدام نمى‏کنم و هر گاه یکى از آن ها براى من بود ، بهتر و ارزنده‏تر از شتران سرخ مو بود که در اختیار من باشد .

۱ . در کارزارى ، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله ، حضرت على علیه السّلام را به جانشینى خود ، در مدینه باقى گذاشت و حضرت على علیه السّلام به عرض رسانید : یا رسول الله ! مرا به خلافت بر زنان و کودکان گماشته ای ؟! رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در پاسخ او ، فرمود : آیا خرسند نیستى از این که جایگاه تو نسبت به من ، همانند جایگاه هارون ، به حضرت موسى علیه السّلام باشد ؛ با این تفاوت که پس از من پیغمبرى مبعوث نمى‏شود .

۲ . در جنگ خیبر ، از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم ، مى‏فرمود : پرچم اسلام را به دست کسى می‌دهم که خدا و رسول را دوست مى‏دارد و خدا و رسول هم ، او را دوست مى‏دارند ! از شنیدن این سخن همه ما در انتظار این که این فضیلت بزرگ نصب ما گردد ، سر از پا نمی شناختیم ، همان زمان رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله على را به حضور طلبید . على علیه السّلام را در حالى به حضور حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله شرف یاب شد که به درد چشم دچار بود ، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آب دهان مبارک را بر چشم حضرت على علیه السّلام مالید ، دیدگانش شفا یافت و پرچم اسلام را که یادبود نصرت الهى بود ، به دست او سپرد و از برکت وجود حضرت على علیه السّلام ، فتح و پیروزى نصیب اسلام شد .

۳ . هنگامى که آیه مباهله ( فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ ؛ آل عمران / ۶۱ ) نازل شد ، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله ، حضرت على علیه السّلام و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین علیهم السّلام را به حضور طلبید و فرمود : بار پروردگارا ! اینان اهل بیت من هستند .

صحیح مسلم ، ج۷ ، ص۱۲۰ ، کتاب فضائل الصحابة ، باب من فضائل علی بن أبی طالب رضی الله عنه – دارالفکر

البته گروهی از علمای اهل سنت خواستند این مطلب رو توجیه کنند اما خوشبختانه این مطلب به اندازه کافی در سایر کتب اهل سنت موجود می باشد.

قندوزی:

از سهل بن سعد از پدرش نقل شده است که گفت : معاویه به سعد دستور داد تا به علی ناسزا بگوید …

ینابیع المودة لذوی القربى ، القندوزی ، ج ۲ ، ص ۱۱۹- دارالاسوه

خدا هیچگاه شکم معاویه را سیر نکند!!

مسلم در صحیح از سخنان پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه واله درباره معاویه، چنین آورده است: روزی پیامبر اکرم ابن عباس را به دنبال او فرستاد تا بیاید و برایش بنویسد. ابن عباس او را یافت که غذا می خورد. بازگشت و به پیامبر خبر داد. حضرت دوباره او را فرستاد. باز هم ابن عباس دید که او مشغول خوردن است. تا سه مرتبه این رفت و آمد رخ داد. بالاخره پیامبر اکرم فرمودند: خدا هرگز شکمش را سیر نکند!

صحیح مسلم ج۴ص۱۸۷ ح۲۶۰۴ دار کتب العلمیه بیروت، الاستیعاب ج۳ص۱۴۲۱ ط نهضة مصر، سیر اعلام النبلاء ج۳ص۱۲۳ ط موسسة الرسالة بیروت، انساب الاشراف ج۵ص۱۳۳-۱۳۴ ط دارالفکر بیروت، صفین ۲۱۶-۲۳۱، مسند طیالسی حدیث ۲۷۴۶٫

ترک سنت نبوی بخاطر بغض علی بن ابیطالب

سعیدبن بن جبیر مى گوید: روز عرفه ـ در عرفات ـ نزد ابن عباس بودم گفت: اى سعید، چرا صداى تلبیه مردم را نمى شنوم؟ گفتم از معاویه مى ترسند، ابن عباس، فوراً از خیمه خود بیرون آمده و با صداى بلند گفت: لبیک اللهم لبیک . بینى معاویه را به خاک مى کشیم. خداوندا آنانرا لعن و نفرین کن. چون سنت رسول اللّه را به علت بغض با على ترک کردند.

عن سعید بن جبیر قال کنت مع ابن عباس بعرفات فقال مالی لا أسمع الناس یلبون قلت یخافون من معاویة فخرج ابن عباس من فسطاطه فقال لبیک اللهم لبیک لبیک فإنهم قد ترکوا السنة من بغض على الخطبة

حاکم نیشابوری در صحت این روایت چنین می نویسید:

*هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه *

المستدرک – الحاکم النیسابوری – ج ۱ – ص ۴۶۵

اسناد دیگر:

سنن النسائی – النسائی – ج ۵ – ص ۲۵۳- دار الفکر

السنن الکبرى – النسائی – ج ۲ – ص ۴۱۹- دار الفکر

صحیح ابن خزیمة – ابن خزیمة – ج ۴ – ص ۲۶۰- المکتب الإسلامی

فلک النجاة فی الإمامة والصلاة – علی محمد فتح الدین الحنفی – ص ۲۴۳- مؤسسة دار الاسلام

علت این سخن احمد بن حنبل چه بوده است؟؟؟؟

شاید بتوانیم علت اصلی این سخن جناب احمد بن حنبل را با سیری کوتاه در تاریخ متوجه شویم

عمر بن عبدالعزیز کسی است که جلوی سب به علی بن ابیطالب را گرفت:

محمد بن سعد در الطبقات الکبری و ذهبی در سیر اعلام النبلاء می‌نویسند :

أخبرنا علی بن محمد عن لوط بن یحیى الغامدی قال کان الولاة من بنی أمیة قبل عمر بن عبد العزیز یشتمون علیا رحمه الله فلما ولی عمر أمسک عن ذلک .

الطبقات الکبری ، محمد بن سعد ، ج۵ ، ص۳۹۳ و سیر اعلام النبلاء ، ج۵ ، ص۱۴۷ .

حاکمان بنی امیه قبل از عمر بن عبد العزیز ، به علی دشنام می دادند ؛ و وقتی که عمر به ولایت رسید از این کار دست کشید .

و نیز ذهبی در توصیف حاکمان بنی مروان می‌نویسد :

فی آل مروان نصب ظاهر سوى عمر بن عبد العزیز … .

مروانیان غیر از عمربن عبد العزیز دشمن علی بودند۰

سیر اعلام النبلاء ، ج ۵ ، ص۱۱۳ .

کان خلفاء بنی أمیة یسبون علیاً رضی الله عنه من سنة إِحدى وأربعین وهی السنة التی خلع الحسن فیها نفسه من الخلافة إلى أول سنة تسع وتسعین آخر أیام سلیمان بن عبد الملک فلما ولی عمر أبطل ذلک وکتب إِلى نوابه بإبطاله … .

تاریخ أبی الفداء ، فصل فی ذکر إبطال عمر بن عبد العزیز سب علی بن أبی طالب علی المنابر ، ج۱ ،‌ ص۲۸۷ .

خلفای بنی امیه از سال چهل ویک که سال خلع حسن بن علی از خلافت بود تا سال نودونه آخرین روزهای حکومت سلیمان بن عبد الملک و آغاز حکومت عمر بن عبد العزیز ، علی (علیه السلام) را سب ولعن می‌کردند

البته شاید بگویید این مسئله چه ربطی دارد به سخن جناب احمد بن حنبل؟

پیشنهاد میکنم این مطلب رو مطالعه کنید

ابن مجاور شافعی در کتاب ” تاریخ المستبصر ” چنین بیان می کند :

و هم حنابلة المذهب لان الحنابلة یقولون فیما بینهم: لا یکون الحنبلی حنبلیا حتى یبغض علیا سویا

و ایشان حنبلی مذهب اند زیرا حنابله در میان خودشان چنین می گویند : حنبلی ، حنبلی نمی شود مگر اینکه بغض و دشمنی علی علیه السلام را همواره داشته باشد .

صفه بلاد الیمن و مکه و بعض الحجاز المسماة تاریخ المبستبصر ، القسم الثانی – ذکر بلاد الخوارج و الاباضیه – ص ۳۰۹ ، اسم المؤلف: محمد بن مسعود بن علی بن احمد بن المجاور البغدادی الشافعی الوفاة: کان حیاً سنة ۶۲۶ هـ ، دار النشر : مکتبه الثقافه الدینیه – قاهره ، تحقیق : ممدوح حسن محمد

حالا به نظر شما واقعا این سخن جناب احمد بن حنبل که:

گرد و خاک بینی اسب معاویه در همراهی رسول الله در غزوات بالاتر از عمر بن عبدالعزیز هست

الف: معاویه در کدام غزوه همراه رسول الله بوده است؟ منظور از بین یدی رسول الله چیست؟

ب: معاویه کسی بود که سنگ بنای ناسزاگویی به علی بن ابیطالب را باب کرد

ج: معاویه کسی است که رسول الله بارها او را لعن و نفرین کرده است

از چه بابی هست؟





نوع مطلب :
برچسب ها : احمد بن حنبل، فضیلت، معاویه، سخن، شیعه، سنی، مناظره،
لینک های مرتبط :
دارالمجانین بروزترین پایگاه دانلود مداحی
چهارشنبه 4 مرداد 1391 12:58 ب.ظ
علی باشد امیر سفره داران
علی هم سفره شب زنده داران

اگر این دل ز بی دردی بمیرد
امیرالمؤمنین دستم بگیرد

http://sabuo.blogfa.com
مجنون علی یا علی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

عبادت بی ولایت حقه بازیست
اساس مسجدش بتخانه سازیست
چرا سنی نمیخواهد بداند
وضوی بی ولایت آب بازیست
یا علی
مدیر وبلاگ : مجنون علی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
کدام مذهب ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

Google PageRank Checker
فال حافظ
یا حیدر


http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG
ابزاروبلاگ