تبلیغات
هیئت امیرالمومنین علیه السلام - مناظره جالب امام جواد با یحیی بن اکثم
هیئت امیرالمومنین علیه السلام
مناظره با اهل سنت
مناظره جالب امام جواد با یحیی بن اکثم

در این مطلب قصد دارم توجه شما مخاطب گرامی را به مناظره جالب امام جواد علیه السلام با یحیی بن اکثم یکی از علمای بزرگ اهل سنت جمع کنم. امیدوارم در فضایی منطقی و آرام مطالعه کنید

یحیی بن اکثم کیست؟

ابن کثیر در مورد او می گوید :

کان یحیى بن أکثم من أئمّة السنّة ، وعلماء الناس و من المعظمین للفقه.

البدایة والنهایة ج ۱۰ ص ۳۱۶

یحیی بن اکثم از امامان اهل سنت و از علمای مردم و از بزرگان فقه بود .

داستان مناظره:

«در روایت آمده که بعد از آنکه مأمون دختر خود امّ الفضل را بحضرت أبى جعفر محمّد التّقى علیه سلام اللَّه تزویج نمود روزى در مجلس خاصّ بر سریر خلافت متمکّن بود و أبى جعفر علیه السّلام نیز در آن محفل به سعادت و اقبال حاضر بود و یحیى بن أکثم و جمعى کثیر از مردم نیز در مجلس بود.

ادعای یحیی بن اکثم:

یحیى بن أکثم بحضرت أبى جعفر محمّد التّقىّ علیه سلام الملک العلىّ گفت: یا ابن رسول اللَّه جعلت فداک چه مى‏گوئى در خبر که مرویست از جبرئیل علیه السّلام که آن پیک ربّ الودود به رسول معبود نزول نمود و فرمود که: یا محمّد به درستى که خداى عزّ و جلّ به شما سلام می رساند و می گوید که: از أبا بکر سؤال نمائى که آیا از من راضى است یا نه زیرا که من از او راضیم؟

پاسخ امام جواد (ع):

حضرت علیه السّلام فرمود:  بر صاحب این خبر واجب و لازم است أخذ مثال چیزى که حضرت سیّد البشر در حجّة الوداع بیان نموده، نماید و آن حدیث صحیح این است که فرمود: و کثرت علىّ الکذّابه و ستکثر فمن کذب علىّ فلیتبوّأ مقعده من النّار.

بعد از آن حضرت سیّد الأبرار فرمود که: هر گاه حدیث بشما رسد باید که آن حدیث را بر کتاب اللَّه عزّ و جلّ و سنّت من عرض کنید اگر آن حدیث موافق کتاب خداى خالق و سنّت من بود آن را فرا گیرد و آنچه مخالف کتاب ایزد وهّاب و سنّتم بود أصلاً پیرامون آن نگردید.

بعد از آن حضرت أبى جعفر علیه السّلام فرمود که: این خبر بى‏شبهه موافق کتاب خداى أکبر نیست زیرا که حضرت اللَّه تبارک و تعالى فرمود که: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ هر گاه خداوند به بنده نزدیک تر از رگ گردن بود و آنچه بر نفس هر کس وسوسه کند او عالم بر آن باشد.

پس چگونه خداوند عالِم به رضاء أبى بکر از سخط او نباشد و حقیقت این أمر بر حضرت ایزد داور مخفى و مستتر باشد تا آنکه واحد متعال سؤال از مکنون سرّ خود نماید؟ این در نزد أرباب عقل و حال بغایت بعید، بلکه محال است.

ادعای یحیی بن اکثم:

پس از آن یحیى‏ بن‏ أکثم‏ گفت: یا ابن رسول اللَّه از حضرت نبىّ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم منقول است که: مَثل أبا بکر و عمر مَثل جبرئیل‏ و میکائیل است.

پاسخ امام جواد (ع):

حضرت أبى جعفر محمّد التّقى علیه السّلام فرمود که: جبرئیل و میکائیل دو ملک مقرّب ایزد واهب‏اند که هرگز عاصى درگاه آله نشد و لحظه ای از طاعت و بندگى ایزد غنىّ جدا نگشتند و أبا بکر و عمر شرک به حضرت واحد قادر آوردند و اگر چه بعد از شرک اسلام و ایمان بخداى تعالى و تبارک آوردند امّا أیّام شرک ایشان أکثر از أیّام اسلام و ایمان ایشان بود. پس محال است که نبىّ متعال تشبیه أبا بکر و عمر بجبرئیل و میکائیل علیهما السّلام نماید.

ادعای یحیی بن اکثم:

یحیى بن أکثم گفت: ایضا در روایت آمده که حضرت رسول اللَّه فرمود که: انّ أبا بکر و عمر سیّدا کهول أهل الجنّه‏، در آن باب چه می گوئى؟

پاسخ امام جواد (ع):

امام البرایا محمّد التّقى علیه سلام الملک الفعّال فرمود که: این خبر نیز بى‏ شُبهه محال است زیرا که أهل جنّت بالتّمام جوانان باشند و أصلا کهل یعنى جمعى که بسنّ کهولت باشند در جنّت نمى‏باشند، و این خبر را بنو امیّه وضع نمودند زیرا که خبر مضادّ قول حضرت سیّد البشر است که در حقّ حسن و حسین علیهما سلام اللَّه الأکبر فرمود که: هما سیّدا شباب أهل الجنّه.

ادعای یحیی بن اکثم:

یحیى بن أکثم گفت: از حضرت رسول عربى منقول و مرویست که‏: عمر بن الخطّاب سراج أهل الجنّه.

پاسخ امام جواد (ع):

حضرت أبو جعفر علیه سلام الملک المتعال فرمود که: یا یحیى این نیز محال است بدرستى که در جنّت ملائکة اللَّه که همه آنها مقرّبین و حضرت آدم و محمّد و جمیع أنبیاء و مرسلین ساکن ‏اند جنّت از أنوار این جماعت مستضى‏ء و مستنیر نگردید پس چون بنور عمر منوّر گردد.

ادعای یحیی بن اکثم:

یحیى بن أکثم گفت که: یا أبا جعفر از حضرت پیغمبر علیه صلوات الملک الأکبر مرویست که، سکینه، ناطق بلسان عمر است.

پاسخ امام جواد (ع):

 حضرت أبى جعفر علیه السّلام فرمود که:  لیکن أبا بکر  مع هذا در بالاى منبر پیغمبر جلیل القدر می گفت که: انّ لى شیطانا یعترینى فاذا ملت فسدّدونى.

ادعای یحیی بن اکثم:

یحیى بن أکثم گفت: که یا أبا جعفر از حضرت رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مرویست که فرمود: اگر من به رسالت مبعوث نمی شدم هر آینه عمر به نبوّت، و رسالت مبعوث می گشت.

پاسخ امام جواد (ع):

چون این کلام به سمع شریف أبى جعفر علیه السّلام رسید فرمود که: کتاب اللَّه تعالى که مُنزل به حضرت سیّد الورى است، أصدق از این حدیث است، چنانچه اللَّه تبارک و تعالى می فرماید: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ، وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ‏ الآیه …. اى یحیى هر گاه حضرت آله از مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ‏ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم أخذ میثاق و پیمان در أزل نموده باشد پس چگونه ممکن است بدل؟ و دیگر آنکه حضرت رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود که من نبىّ ایزد بودم و آدم میان روح و جسد مستمرّ و ممتدّ بود. و بنا بر حدیث جدّم سیّد الأنام همگى و تمامى از أصلاب طاهره و أرحام زاکیه به نکاح تولّد یافته به نبوّت و رسالت مبعوث شدند فکیف مشرک و کسى که أکثر أیّام حیاتش با شرک بخداى تعالى منقضى شده باشد، به نبوّت مبعوث گردد.

ادعای یحیی بن اکثم:

یحیى بن أکثم گفت: یا بن رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مروى است که حضرت نبىّ ایزد متعال فرمود که: هیچ وقت حبس وحى بر من نشد الّا آن که مرا گمان چنان بود که البتّه وحى بر عمر الخطّاب نازل می گردد.

پاسخ امام جواد (ع):

أبو جعفر امام محمّد التّقى علیه سلام الملک الوهّاب فرمود که: بى‏شبهه و شک این نیز محالست زیرا که حضرت سیّد البشر را شکّ در أمر نبوّت سزاوار نیست، به دلیل آنکه خدای تبارک و تعالى می فرماید: اللَّهُ یَصْطَفِی مِنَ الْمَلائِکَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ‏ رسلا. پس چگونه ممکن باشد که نبوّت از آنکه برگزیده حضرت عزّ و جلّ بود، به کسى که مشرک بخداى لم یزل بوده منتقل گردد؟

ادعای یحیی بن اکثم:

یحیى بن أکثم گفت که: یا ابن رسول اللَّه علیه السّلام از نبىّ الهاشمى منقول و مرویست که‏: لو نزل العذاب لما نجا منه الّا عمر.

پاسخ امام جواد (ع):

أبى جعفر محمّد التّقى علیه السّلام فرمود که: این نیز محالست، زیرا که حضرت قادر عالم خطاب مستطاب به نبىّ الأکرم نموده می گوید که: وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ‏.

پس ایزد أکبر بحضرت پیغمبر خبر داد که مادامى که آن حضرت جلیل‏ القدر در میان آن جماعت بسعادت و اقبال اقامت داشته باشد و مادامى که امّت توبه و انابت و استغفار بربّ العزّت نمایند بر آن جماعت عذاب و مشقّت نباشد.»

الاحتجاج شیخ طبرسی ج۲ص۲۴۶-۲۴۹




نوع مطلب :
برچسب ها : مناظره، امام، جواد، جالب، یحیی، یحیی ابن اكثم، امام جواد،
لینک های مرتبط :
دارالمجانین بروزترین پایگاه دانلود مداحی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

عبادت بی ولایت حقه بازیست
اساس مسجدش بتخانه سازیست
چرا سنی نمیخواهد بداند
وضوی بی ولایت آب بازیست
یا علی
مدیر وبلاگ : مجنون علی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
کدام مذهب ؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

Google PageRank Checker
فال حافظ
یا حیدر


http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG
ابزاروبلاگ